Selasa, 12 Julai 2011
what's your favourite?
i would like to know what is your favourite colour, shape and scent. i have an idea for upcoming Raya Days, and i need your help. thank you.
Isnin, 11 Julai 2011
JUVANA @ TV# (part 3) ~ blm siap,versi daim
inilah dunia..entah mana adilnya, tak tahulah. yang pasti, ia akan terbukti nanti.
ini semua pasal JUVANA lagi. kali ni saya bercakap dari perspektif penonton. sebagai penonton, saya rasa saya telah nampak bentuk realiti dunia. hidup kita, sebagai seorang dewasa, pastinya akan melalui saat-saat ini. seperti yang daim rasakan, ketidak-adilan yang berlangsung di hadapannya merupakan suatu kenyataan hidup yang mengganggu terus fokus dan pemikirannya. meskipun harapan untuk menang terbentang depan mata, tapi semuanya sia-sia. kenapa? sebab tuan raja yang ambil hak mereka, bahkan halang kebenaran dari dibuktikan.
hakikatnya, kebijaksanaan dalam menangani perkara begini adalah sangat diperlukan. mengapa? kerana hanya dengan perancangan yang rapi, bantuan yang telus dan kesabaran akan mengatasi kezaliman. contohnya, macam biasalah, cikgu zakiyah..
dah la, tak boleh fokus la hari ni,macam daim..esok aku retrieve balik pe aku nak tulis...haha...
ini semua pasal JUVANA lagi. kali ni saya bercakap dari perspektif penonton. sebagai penonton, saya rasa saya telah nampak bentuk realiti dunia. hidup kita, sebagai seorang dewasa, pastinya akan melalui saat-saat ini. seperti yang daim rasakan, ketidak-adilan yang berlangsung di hadapannya merupakan suatu kenyataan hidup yang mengganggu terus fokus dan pemikirannya. meskipun harapan untuk menang terbentang depan mata, tapi semuanya sia-sia. kenapa? sebab tuan raja yang ambil hak mereka, bahkan halang kebenaran dari dibuktikan.
hakikatnya, kebijaksanaan dalam menangani perkara begini adalah sangat diperlukan. mengapa? kerana hanya dengan perancangan yang rapi, bantuan yang telus dan kesabaran akan mengatasi kezaliman. contohnya, macam biasalah, cikgu zakiyah..
dah la, tak boleh fokus la hari ni,macam daim..esok aku retrieve balik pe aku nak tulis...haha...
Rabu, 6 Julai 2011
jana in wonderland (the muzikal -sajak dari lagu)
dalam hp aku, aku baru perasan..dalam playlist (songs w/o vclip), semuanya ada unsur-unsur khayalan, tertanya-tanya yang akhirnya pemberontakkan dalaman.. maka, aku listkan lirik-lirik tu menjadi sajak..siap dengan youtube link sekali kat tajuk lagu tu..enjoy..
kini
kerana
tiada bezanya siang dan malam ku hanya seekor kuman yang berterbangan di udaramu tapi tak mampu mendekatimu...(hancur-sam kuman)
sayang mengertilah,
bila kau tiada di sisi dunia ibarat terhenti tak terlengkap pusingan paksinya engkaulah dewi hati kurniaan dari ilahi selengkap adanya bulan dan matahari...(puisi dewi-bintang batu)
sayang,
kau hadir bagai suatu mimpi
yang selalu menjelma di dalam lenaku.
kita hanya insan yang biasa,
kesudahan itu perlu ada pengorbanan...(romansa bidadari-bintang batu) namun,
apa bisa ku cinta kamu seperti mana aku dicinta kamu, aku dijaga kamu?
atau kamu terlalu indah buat diriku,
beda dari diriku - aku pun tak menahu!!
aku pun tak menahu...(tunjukkan aku-boneca)kini
aku hilang rasa sayang
hilang rasa benci
hilang segala janji termetra di hati
tinggal hanya mimpi untuk selamanya...(hilang rasa cinta-grey sky morning) kerana
yang tertinggal hanya bayangmu
kian bermain dalam mimpiku
daun-daun pun berguguran jatuh menyembah bumi
seakan ia pun mengerti betapa pedih hati ku ini...(tanpa bintang-beeha ft ronny)tiada bezanya siang dan malam ku hanya seekor kuman yang berterbangan di udaramu tapi tak mampu mendekatimu...(hancur-sam kuman)
sayang mengertilah,
bila kau tiada di sisi dunia ibarat terhenti tak terlengkap pusingan paksinya engkaulah dewi hati kurniaan dari ilahi selengkap adanya bulan dan matahari...(puisi dewi-bintang batu)
baby please....
Just one more chance,
another dance
and let me feel it isn't real that I've been losing you... (boulevard-dan byrd) ahh!!
biarkan ku terus berlari
cuba merajai mimpi
tiap bayangmu kan ku jejaki nanti...(babak pertama-drama band)and please,
just let me fly up with my broken wings and let me bleed until I finally heal
keep on trying to survive within all this love inside
let me just let me be...(let me-boneca)janganlah kau ganggu diriku lagi
biarkan aku yang terluka berdiri tanpa dirimu
mungkinkah aku yang terleka menyatu hati kita berdua...(mestika melara-out worn shoes)jangan kau sentuh aku bukan boneka
kamulah kamu aku bukan boneka
kelak kau tahu lewat harimu...(karma-faizal tahir)dan aku kan tetap di sini
tak perlu kau peduli
biar apa terjadi
akulah aku, akulah AKU.
Alice in Wonderland . . .
hey, it's Wednesday...English-english only k...
okay, this is about the book i bought last week, Alice in Wonderland.. yes, i know you know this story. i also know it. but, i just can't stop loving it! (looking for it's movie, and so Edward Scissorhands.love both much!)
but, why i like it? i wonder why... is this because of my own habit - fantasizing (berkhayal,right?) alot? or this is because of the chaos in this story? or, because i just like it? i'm not sure...
who know the answer, why we like something, really and truly?
okay, this is about the book i bought last week, Alice in Wonderland.. yes, i know you know this story. i also know it. but, i just can't stop loving it! (looking for it's movie, and so Edward Scissorhands.love both much!)
but, why i like it? i wonder why... is this because of my own habit - fantasizing (berkhayal,right?) alot? or this is because of the chaos in this story? or, because i just like it? i'm not sure...
who know the answer, why we like something, really and truly?
Isnin, 4 Julai 2011
JUVANA @ TV (part 2)
Macam biasa, aku suka tengok cerita Juvana. ada la beberapa pengajaran aku berjaya kutip hari ni.
1.kalau semua dah benci kat kau, memang kena bantai je la...
yang ni berlaku pada Botak. masa dia main bola dengan lagi dua orang kawan dia. dia kata dia tackle je, tapi nampak sangat memang nak sepak budak-budak tu. mungkin sebab diorang dah sedar la kot, sebab tu diorang berani lawan balik.
2.kawal nafsu dan kawal fikiran.
ni mak si Daim. tapi nak buat macam mana, benda ni terpulang pada individu. nampak tak dia gatal dengan lelaki yang kutip kertas (kononnya tu)? sebab nafsu yang tak terkawal, dia biarkan je orang keluar masuk rumah dia. akhirnya? mati kena tikam dengan perompak tu. kawal fikiran macam cikgu Zakiah. sebab nama tak penting, yang penting cara untuk tegakkan kebenaran. tapi buat dengan cara yang betul la...
3.di mana ada lawan, di situ ada kawan...
itulah benda yang kita tak nak terima, tapi percayalah, itu adalah hakikat yang kita tak boleh elak. sebenarnya, aku adalah antara orang-orang macam ni. tapi percayalah, lawan kita boleh berubah jadi kawan bila kita maafkan dia dan kita ubah diri kita jadi lebih baik. selain tu, pilih kawan yang baik. bukan yang tak pernah mencuri, tapi yang boleh kongsi susah senang dengan kita. ada selalu disamping kita.
jadi, fikirlah apa lagi pengajaran dari cerita ni (atau mana-mana cerita pun) dan tanamkan dalam kotak fikiran kita. jangan tengok je. ok lah, nak buat kerja. jumpa rabu nanti la ye, tata...
1.kalau semua dah benci kat kau, memang kena bantai je la...
yang ni berlaku pada Botak. masa dia main bola dengan lagi dua orang kawan dia. dia kata dia tackle je, tapi nampak sangat memang nak sepak budak-budak tu. mungkin sebab diorang dah sedar la kot, sebab tu diorang berani lawan balik.
2.kawal nafsu dan kawal fikiran.
ni mak si Daim. tapi nak buat macam mana, benda ni terpulang pada individu. nampak tak dia gatal dengan lelaki yang kutip kertas (kononnya tu)? sebab nafsu yang tak terkawal, dia biarkan je orang keluar masuk rumah dia. akhirnya? mati kena tikam dengan perompak tu. kawal fikiran macam cikgu Zakiah. sebab nama tak penting, yang penting cara untuk tegakkan kebenaran. tapi buat dengan cara yang betul la...
3.di mana ada lawan, di situ ada kawan...
itulah benda yang kita tak nak terima, tapi percayalah, itu adalah hakikat yang kita tak boleh elak. sebenarnya, aku adalah antara orang-orang macam ni. tapi percayalah, lawan kita boleh berubah jadi kawan bila kita maafkan dia dan kita ubah diri kita jadi lebih baik. selain tu, pilih kawan yang baik. bukan yang tak pernah mencuri, tapi yang boleh kongsi susah senang dengan kita. ada selalu disamping kita.
jadi, fikirlah apa lagi pengajaran dari cerita ni (atau mana-mana cerita pun) dan tanamkan dalam kotak fikiran kita. jangan tengok je. ok lah, nak buat kerja. jumpa rabu nanti la ye, tata...
Rabu, 29 Jun 2011
Isnin, 27 Jun 2011
JUVANA @ TV#
bila tengok cerita juvana kat tv3, aku rasa kejap-kejap aku sedih dan tertekan, jap lagi rasa gembira atau bersemangat. kenapa? sebab aku dapat rasa apa dorang rasa. entahlah, mungkin sebab aku pun macam tu, atau aku jenis yang empati. tapi yang aku tak faham, kenapa ada suara-suara sumbang bagitau yang ramai orang tak suka cerita tu?
mungkin kerana mereka tak dapat terima yang mereka atau orang-orang yang rapat pernah mengalami perkara seumpama itu. itu biasa, tapi kalau benda sebegini kita tengok dari sudut yang positif, kita mampu menjadikannya pelajaran terbaik untuk hidup ini.
atau mungkin kerana mereka beranggapan cerita ini dapat meninggkatkan lagi rasa protes dan memberontak dalam diri remaja. mana tidaknya, mereka menonton dan merasakan bahawa ibubapa, keluarga, kawan-kawan, masyarakat dan semua pihak di sekeliling mereka menidakkan mereka. lebih teruk, remaja akan terbawa-bawa cara penyelesaian seperti yang ditunjukkan dalam rancangan tersebut.
tidak kurang juga yang memandang remaja-remaja juvana ini sebagai sampah masyarakat. kerana itu, kisah hidup mereka dianggap sebagai tidak seeloknya ditayangkan bagi tontonan di kaca televisyen. mereka beranggapan kisah tauladan ini tidak memberi sebarang faedah kepada masyarakat.
walau bagaimana pun, saya masih beranggapan bahawa kisah ini sangat-sangat memberi kesan yang mendalam serta mengajar saya bahawa hidup ini boleh berubah selagi kita ada keinginan tersebut.
enjoy lagu tema JUVANA - BABAK PERTAMA by DRAMA BAND
mungkin kerana mereka tak dapat terima yang mereka atau orang-orang yang rapat pernah mengalami perkara seumpama itu. itu biasa, tapi kalau benda sebegini kita tengok dari sudut yang positif, kita mampu menjadikannya pelajaran terbaik untuk hidup ini.
atau mungkin kerana mereka beranggapan cerita ini dapat meninggkatkan lagi rasa protes dan memberontak dalam diri remaja. mana tidaknya, mereka menonton dan merasakan bahawa ibubapa, keluarga, kawan-kawan, masyarakat dan semua pihak di sekeliling mereka menidakkan mereka. lebih teruk, remaja akan terbawa-bawa cara penyelesaian seperti yang ditunjukkan dalam rancangan tersebut.
tidak kurang juga yang memandang remaja-remaja juvana ini sebagai sampah masyarakat. kerana itu, kisah hidup mereka dianggap sebagai tidak seeloknya ditayangkan bagi tontonan di kaca televisyen. mereka beranggapan kisah tauladan ini tidak memberi sebarang faedah kepada masyarakat.
walau bagaimana pun, saya masih beranggapan bahawa kisah ini sangat-sangat memberi kesan yang mendalam serta mengajar saya bahawa hidup ini boleh berubah selagi kita ada keinginan tersebut.
enjoy lagu tema JUVANA - BABAK PERTAMA by DRAMA BAND
Ahad, 19 Jun 2011
dalam buat asignment ni..adalah rasa tak puas hati..normal la..tapi masalahnya, rasa macam terlalu berlebihan perangai orang ni.. tapi tak pe lah, kerja berkumpulan..
p/s : tak payahlah bergaduh sakan, yang penting tolak ansur. jangan lupa,buat je kerja tu. takut-takut nanti tak sempat siap,takde backup lak. kan dah kena potong markah..
p/s : tak payahlah bergaduh sakan, yang penting tolak ansur. jangan lupa,buat je kerja tu. takut-takut nanti tak sempat siap,takde backup lak. kan dah kena potong markah..
Khamis, 16 Jun 2011
Surprise your dad this Father's Day.
hari bapa menjelang...tapi takde idea??nah sebijik idea..
klik sini : http://says.my/crusj/KPWKM-1
Secure that pocket allowance increase this year by making dad happy this Father's Day.. hehe
click here : http://says.my/crusj/KPWKM-1
Sabtu, 11 Jun 2011
Jumaat, 10 Jun 2011
you will know how much i miss you...
katakanlah kalau dia tu seseorang yang kita sayang.tapi dia ada orang lain. adakah dia akan tahu betapa kita rindu nak bertemu dengan dia? nak lepak sama-sama, lunch sama-sama, belajar sama-sama...
we'll meet in my dream, someday...
adakah rindu itu akan menambah semangat kita, atau sekadar perlambangan kepada fantasi rasa kita semata-mata? adakah dia berharap seperti kita, dapat luangkan masa dengan kita seperti dulu?
katakanlah kalau dia tu seseorang yang kita sayang.tapi dia ada orang lain. adakah dia akan tahu betapa kita rindu nak bertemu dengan dia? nak lepak sama-sama, lunch sama-sama, belajar sama-sama...
we'll meet in my dream, someday...
adakah rindu itu akan menambah semangat kita, atau sekadar perlambangan kepada fantasi rasa kita semata-mata? adakah dia berharap seperti kita, dapat luangkan masa dengan kita seperti dulu?
Rabu, 8 Jun 2011
Like A Volcano
saying 'hi' or say 'goodbye',
both are taugh and make me cry,
'cause I know the reason why,
I can't let it go 'till I die.
first day at school you come to me,
I try to run as I don't know anybody,
but you say 'hi, my name is ___',
you put a smile on my face immediately.
three days since than i becoming cosy,
some times, I know, I'm not happy,
I keep on laugh, but you know I just pretending,
you crack a joke like it is a routine.
three years later I can't bear it,
can't keep it alone, like a volcano,
you still tell me jokes but I'm not laughing anymore,
you say 'okay buddy, goodbye' and just go.
Rabu, 1 Jun 2011
DRINK AND WIN? MINUM DAN MENANG??
I can win a car just by drinking tea? How cool is that!? Don't believe? Click here.
http://says.my/crusj/boh-teaSaya boleh menang sebiji kereta hanya dengan minum teh? Gempak gila!? Tak percaya? Klik sini.
http://says.my/crusj/boh-tea
Sabtu, 28 Mei 2011
duit setiap 10minit?? tak percaya ke? baca post ni..!
http://says.my/crusj/100-plus-thirst
100 plus memberikan RM50 setiap 10 minit. 10am-8pm! klik sini untuk butiran.
100 plus memberikan RM50 setiap 10 minit. 10am-8pm! klik sini untuk butiran.
Khamis, 26 Mei 2011
hai...haa, ingat saya lagi tak? (kepada semua reader, terima kasih singgah membaca ye!). aku nak cerita-cerita sikit.mulai hari ni,stiap minggu aku akan update cite atleast skali sminggu.
1. suku pertama tahun 2011
aku jaga budak-budak sepanjang habis sekolah. memang mencabar sikit tapi akhirnya aku tau, tak ada masalah jaga budak-budak. bahkan, aku dapat kelebihan. aku belajar masak.haha.. dan, tiba masa ambil result spm...jeng,jeng,jeng... 5A 3kredit 2lulus..alhamdulillah..
2. suku kedua tahun 2011
aku masih lagi belajar cara mengawal kemarahan. jaga budak-budak. dan surat tawaran asyik mengetuk pintu rumah aku (tapi tak sebanyak akak aku dapat dulu.huh!). sampai la dapat keputusan UPU : dukacita dimaklumkan anda tidak berjaya. sedih tu tak jugak, sebab aku dah pikirkan semua ni, maka aku cakap nak masuk kolej YPC (dapat surat tawaran). masalahnya, aku tak tau mak aku kasi. semuanya tiba-tiba. suruh call dorang tiba-tiba, pergi sana tiba-tiba, daftar pun tiba-tiba.
maka, sekarang aku adalah pelajar/penuntut di kolej YPC-iTWEB.
chaiyok-chiyok,jana!
jual lagi..SERUNDING dan RENDANG!!!
haa... serunding... mesti korang pernah dengar pasal serunding kan? serunding daging ada...serunding ayam ada... selain tu,rendang pun ada...rendang ayam, rendang daging...(jugak sama..hehe).. jadi,ni..aku nak war-warkan kat korang yang mak aku sekarang da buat biz serunding dengan rendang (asing la..kan)... ada sesape nak beli? dijamin halal...
MAI-MAI BELI SERUNDING DAN RENDANG!!!
"Tempahan untuk serunding dan rendang dibuka sekarang...harga berpatutan dan penghantaran percuma sekitar KL, Kelang, Shah Alam, Cyberjaya, Putrajaya, Puchong and Nilai..."
Jumaat, 22 Oktober 2010
Aku Kejam
Aku bukan mak yang baik.
Aku orang yang kejam.
Aku tak sepatutnya buat macam tu.
Aku tak patut dia mati macam tu, tak patut biar dia hilang macam tu je.
Aku tak patut biarkan kereta tu langgar dia.
Aku sepatutnya cari dia dulu, sebelum pergi, bukan terus pergi je.
Dia masih kecil, dan aku sendiri belum puas mencurah kasih sayang padanya.
Selain tu aku dah pisahkan dia dari kembarnya.
Kejam sungguh aku ni.
Oh tuhan, ampunkan dosa-dosa ku, ya Allah..
Selasa, 12 Oktober 2010
GILA!!! muzik jadi duit??suka coca-cola??
Anda mempunyai kawan yang berbakat dalam muzik? Ajaklah dia ke Uji Bakat “Kawanku Bintang Coca-Cola”
Program TV ini merupakan asas untuk 8 bakat muda dalam muzik yang selama ini terpendam untuk mempersembahkan bakat mereka dan menjadi terkenal serta peluang untuk memenangi hadiah-hadiah berikut:
Hadiah Pertama Wang tunai RM15,000 dan Pengalaman muzik paling gempak di mana sahaja di seluruh dunia*
Hadiah Kedua Wang tunai RM10,000
Hadiah Ketiga Wang tunai RM5,000
Hadiah Saguhati x 5 Hadiah eksklusif dari Coca-cola
Ajaklah kawan anda yang berbakat dalam muzik ke uji bakat “Kawanku Bintang Coca-Cola” di lokasi-lokasi berikut:
- Homegrown Space,
Tingkat 3, Wisma Bentley (Di hadapan Tesco)
Mutiara Damansara
22 - 24 Oktober 2010
10 pg - 7 mlm
- Prangin Mall,
Tingkat Bawah Atrium A,
Pulau Pinang
16 Oktober 2010
10 pg - 7 mlm
- Danga City Mall,
Tingkat Bawah Concourse G2,
Johor Bahru
23 Oktober 2010
10 pg - 7 mlm
Nominate your talented friend and head on to the “Kawanku Bintang Coca-Cola” auditions!
Isnin, 11 Oktober 2010
Nota Sebelum Mati
aku memang sayang mama...ok,aku ngaku aku da banyak gila buat salah ngan mama...aku melawan cakap mama...aku tak hormat langsung kat mama..
hish,ngarut je nana ni...
yup,memang tu la yang ramai orang cakap...tapi tak salah kalau aku nak anggapkan aku akan mati dalam 3bulan lagi...sekurang-kurangnya aku nak la tunjuk kat sume orang aku ni masih lagi berguna...
dah la, aku rasa sakit sangat ni...nak relax tapi....tak boleh...aku perlukan kawan...aku sunyi...
atau sebenarnya aku sunyi melampau sampai aku rasa sakit-sakit sume ni??
Jumaat, 8 Oktober 2010
luahan hati - unedited version
ntah la,aku tak paham kenapa dorang sume nak cepat sangat membesar daripada aku yang nak terus dalam keadaan camni. aku ni muda sangat la nak masuk campo hal2 politik ni. aku nak sangat terus berkhayal tiap2 masa supaya dapat timbulakn segala ketenangan dalam diri. korang tau tak susah nak jadi dewasa ni. korang kena banyak bertimbang rasa dan korang tak boleh pentingkan diri. korang tau tak korang ni masij\h terlalu kecil. korng tau taksemua ni?korang tak sedar hakikat tu la. tau tak, aku dah ehilangan semuanya bila kaku jadi terlalu cepat dewasa. aku kehilangan kenangan bahkan aku kehilangan masa kecil aku! korang tau tak!!! tapi aku tau, korang tau. korang pun rasa macam tu. yela, kalau tengok cerita lama2 kanak2 mesti mancing kat mana2 smapi maghrib, sampai mak bising. tapi sekarang kita semua kena gi sekolah la, tuisyen la. ada yang mak bapak suruh study je dan jangan keluar rumah biarpun korang dah study bagai nak rak,hampir gila dibuatnya. ada pulak yang sakit kronik, macam aku, tak boleh keluar rumah. tapi masalahnya semua orang gelakkan aku bila aku tak tau pe yang berlaku dalam dunia sepanjang aku hidup 17tahun!!! damn! sekarang jkorang pikirkanlah apa yang aku cakap. kita terlalu cepat dewasa, kan? sebenarnya aku tau gak pasal politik ni sikit2, yela, aku ada tiga big family, masing2 ada cerita sendiri poasal parti politik puilihan kalbu mereka. pas la umno la ape la. ntah la, aku tak pasham kenapa. kalau ikutkan aku, aku taknak pilihanraya nianti, aku kena mengundi. tapi ustazah kata sayangkan negara dah kira tanggungjawab seorang muslim. jadi sekarang aku nak betul2 raai semua yang aku dah terlepas sebelum aku betul2 berjasa pada negara dengan cara mengundi ubntuk kepentingan negara. dah la,aku nak buat aiskrim bandung pastu aiku nak lantak sorang2. tata!!
Langgan:
Catatan (Atom)